Gmina Legionowo jest organem prowadzącym dla 11 przedszkoli, 6 szkół podstawowych, 6 gimnazjów i jednego liceum ogólnokształcącego, do których łącznie uczęszcza 7,6 tysiąca dzieci i młodzieży.
Przed przyznaniem Certyfikatu, eksperci analizują politykę oświatową samorządów uczestniczących w programie. Ocena każdej gminy czy powiatu trwa około trzech miesięcy. W tym czasie eksperci zapoznają się m.in. z dokumentacją dotyczącą polityki oświatowej, wynikami nauczania w szkołach prowadzonych przez samorząd, opiniami środowisk lokalnych, stanem bazy materialnej placówek oświatowych czy zakresem oferty edukacyjnej samorządu.
W tegorocznej edycji certyfikaty uzyskało 51 gmin, powiatów i samorządnych województw. Gminy, powiaty i województwa, które w danej edycji programu uzyskały najwyższą liczbę punktów rankingowych mogą zdobyć certyfikat nadzwyczajny „Primus”. W tym roku Legionowo znalazło się w gronie najlepszych.
– Miasto Legionowo jest zarządzane wedle wysokich standardów administracji publicznej, w oparciu o zasady zarządzania przez jakość, zarządzania marketingowego i zarządzania strategicznego. Dotyczy to także polityki oświatowej. Gmina konsekwentnie realizuje model rozwoju edukacji poprzez efektywne zarządzanie jakością oraz realizowanie inwestycji infrastrukturalnych – czytamy w recenzji przygotowanej przez Członków Komisji Certyfikacyjnej – Miasto Legionowo przygotowało atrakcyjną, wartościową merytorycznie i odpowiednio szeroką ofertę edukacyjną dla społeczności lokalnej, w tym ofertę zajęć dodatkowych dla uczniów, która sprzyja wszechstronnemu rozwojowi zainteresowań dzieci, ale także ich rodziców, służąc integracji międzypokoleniowej. Ponadto gmina efektywnie realizuje cele z zakresu zapewnienia odpowiednich warunków kształcenia dla uczniów o szczególnych potrzebach edukacyjnych, upowszechniania edukacji przedszkolnej, oświatowego HR czy polityki inwestycyjnej. Wszystko to w pełni uzasadnia przyznanie miastu certyfikatu „Samorządowy Lider Edukacji” w ramach V edycji Programu – piszą w uzasadnieniu recenzenci.
Eksperci zwrócili uwagę na to, że infrastruktura społeczna i edukacyjna miasta uległa znaczącemu polepszeniu, a aktywność menedżerów oświaty i władz lokalnych jest zorientowana m.in. na promocję kształcenia, kreowanie kontaktów szkół położonych na terenie Gminy ze szkołami i placówkami z innych gmin oraz placówkami zagranicznymi, organizowanie spotkań młodzieży i wymian szkolnych, rozwój edukacji praktycznej, stymulowanie pozalekcyjnej aktywności, rozwój edukacji obywatelskiej, inicjowanie i wspieranie programów profilaktycznych i promujących zdrowy tryb życia, przynosi oczekiwane rezultaty i winna zostać oceniona pozytywnie.