Zespół Szkół nr 3 w Legionowie

  • tel. (22) 774-55-29

Jesteś tutaj:

Kategorie

Główna treść strony

22 VI Pola figur - ćwiczenia.

Witam. Powoli zbliżamy się do końca roku. Zostało kilka dni. Dziś przypomnimy sobie pola figur.

Temat: Pola figur - ćwiczenia.

Podręcznik na stronie:
https://szaloneliczby.pl/pola-figur-sprawdzian-klasa-7/
Zadanie 1. (1pkt) Poniżej zapisano cztery wzory na
wysokość pewnych figur geometrycznych, które wynikają ze wzorów na ich
pole powierzchni. Niestety w jedno z tych przekształceń jest błędne,
które? 
Odpowiedź b i c są bardzo podobne, ale czy we wzorze na pole trapezu mnożymy podstawy?

Zadanie 2. (1pkt) 1cm²= 
Zmiana w powierzchni jest dwukrotnie większa jak zmiana w długości.

Zadanie 3. (1pkt) 7,5 ara to: 
Kolejne przekształcenia powierzchni. 1 ar = 100 m2

Zadanie 4. (1pkt) Pole rombu wynosi 24cm². Jeżeli jedna przekątna ma długość 12cm, to znaczy że druga ma długość: 
We wzorze występuje ułamek, wynik jest 2 razy większy jakby to było ze wzoru P=a*h.

Zadanie 5. (1pkt) Kwadrat o obwodzie 32cm ma pole powierzchni równe: 
Najpierw liczymy bok, później pole.

Zadanie 6. (1pkt) Prawda czy fałsz?

Jeżeli rozetniemy kwadrat o powierzchni 100cm² wzdłuż przekątnych,
dzieląc go w ten sposób na cztery trójkąty, to powierzchnia każdego z
tych trójkątów będzie równa 50cm².
Trzeba wiedzieć ile będzie trójkątów i znać tabliczkę mnożenia.

Zadanie 7. (1pkt) Prawda czy fałsz?

Jest możliwe, aby prostokąt o mniejszym obwodzie miał większe pole powierzchni. 
Kwadrat?

Zadanie 8. (1pkt) Prawda czy fałsz?

Jest możliwe, aby obliczyć pole rombu nie znając długości jego
przekątnych. Wystarczy znać długość podstawy i wysokość na nią
opuszczoną, a wtedy pole wyliczymy wzorem P=ah.
W szkole poznajemy dwa woru na obliczanie pola rombu.

Zadanie 9. (2pkt) Na tablicy narysowano pewien
prostokąt. Jaś twierdzi, że jeżeli powiększymy każdy bok prostokąta o
2cm, to jego pole zawsze wzrośnie o 4cm². Małgosia uważa, że to jest
nieprawda. Kto ma rację? 
Powiększamy całe boki,a nie tylko róg.

Zadanie 10. (2pkt) Dzieci dostały kwadratowy arkusz
papieru, którego obwód jest równy 20cm. Jaś twierdzi, że jest możliwe,
aby z tego kawałka kartki wyciąć czworokąt o polu 20cm². Małgosia uważa,
że jest to niemożliwe. Kto ma rację? 
Zadanie jest Bardzo podobne do zadania 5.

Zadanie 11. (2pkt) Kwadrat o przekątnej d ma pole powierzchni równe: 
Traktujemy kwadrat jak romb o takich samych przekątnych.

Zadanie 12. (2pkt) Która z tych działek ma największą powierzchnię? 
Musimy wszystkie wielkości sprowadzić do tego samego miana lub porównywać parami.

Zadanie 13. (2pkt) W trójkącie równoramiennym o
powierzchni 12cm² wysokość trójkąta opuszczona na podstawę ma długość
3cm, a ramię trójkąta ma długość 5cm. Obwód trójkąta wynosi: 
Podstawiamy do wzoru na pole, żeby wyliczyć podstawę. Dodajemy do siebie trzy boki.

Zadanie 14. (2pkt) Boisko piłkarskie ma wymiary 76m x
110m. Jeżeli worek trawy wystarczy na obsianie 5 arów, to ile takich
worków trzeba będzie zakupić, by obsiać całe boisko? 
Liczymy powierzchnię: 76*110=... , a następnie dzielimy przez 5 arów (w tych samych jednostkach!). Zawsze zaokrąglamy z nadmiarem.

Przećwiczcie. 
Do widzenia.
  • Ministerstwo Edukacji Narodowej
  • Mazowiecki Kurator Oświaty
  • Ministerstwo Edukacji Narodowej
  • Mam 6 lat