Zespół Szkół nr 3 w Legionowie

  • tel. (22) 774-55-29

Jesteś tutaj:

Kategorie

Główna treść strony

10 VI Wyrażenia algebraiczne i równania - ćwiczenia. 6a

Dzień dobry. Dziś pracujemy z równaniami i wyrażeniami algebraicznymi.

Temat: Wyrażenia algebraiczne i równania - ćwiczenia.

Podręcznik na stronie.
https://szaloneliczby.pl/wyrazenia-algebraiczne-i-rownania-sprawdzian-klasa-6/

Zadanie 1. (1pkt) Wartość liczbowa wyrażenia (3x−2)/2 dla x=4 jest równa:
W miejsce iks podstawiamy cztery.

Zadanie 2. (1pkt) Która z poniższych liczb spełnia równanie 5x−5=3x+3?
Rozwiązujemy równanie przenosząc odpowiednio: 5x-3x=3+5

Zadanie 3. (1pkt) Połowa ilorazu liczb "x" oraz "y" to:
Musze zapisać wyrażenie algebraiczne. Iloraz to wynik dzielenia.

Zadanie 4. (1pkt) Iloraz iloczynu liczby "a" z sumą liczb "b" i "c" przez "d" to:
Najpierw zapisujemy iloczyn liczby i sumy. Jedna odpowiedź nie pasuje - nie ma "a".

Zadanie 5. (1pkt) W klasie mamy "x" ławek, a przy każdej ławce znajdują się dwa krzesła. Jeżeli z jednej ławki zabierzemy jedno krzesło, to łącznie będziemy mieć:
Piszemy ilość krzeseł, a następnie zabieramy jedno.

Zadanie 6. (1pkt) Prawda czy fałsz?
W jednym równaniu mogą znaleźć się dwie niewiadome (np. "x" oraz "y").
Niewiadomych może być wiele.

Zadanie 7. (1pkt) Prawda czy fałsz?
Pomnożenie obu stron równania przez tą samą liczbę jest dozwolone i nie zmienia ostatecznego rozwiązania równania.
To działanie wykonujemy prawie zawsze przy rozwiązywaniu równań.

Zadanie 8. (1pkt) Prawda czy fałsz?
Odjęcie od obu stron równania tej samej liczby jest dozwolone i nie zmienia ostatecznego rozwiązania równania.
To jak w poprzednim pytaniu.

Zadanie 9. (2pkt) Jaś uważa, że jeśli przetniemy sznurek w "n" miejscach to otrzymamy "n" kawałków tego sznurka. Małgosia uważa, że powstanie w ten sposób "n+1" kawałków. Kto ma rację?
Przecinając sznurek w jednym miejscu mamy dwa kawałki, podobnie jest w następnych cięciach.

Zadanie 10. (2pkt) Jaś uważa, że jest możliwe aby liczba ujemna była rozwiązaniem równania w którym jedynym działaniem jakie wykonujemy jest dodawanie. Małgosia uważa, że skoro w równaniu są tylko znaki dodawania, to nie ma możliwości by "iksem" była liczba ujemna, co można sprawnie wykorzystać do sprawdzenia poprawności swoich obliczeń. Kto ma rację?
Trzeba wiedzieć, że w równaniu, gdy przenosimy na drugą stronę, zmienia się znak na przeciwny.

Zadanie 11. (2pkt) Suma trzech kolejnych parzystych liczb jest równa 78. Najmniejszą z nich jest:
Najmniejszą jest iks, następne są o 2 i o 4 większe.

Zadanie 12. (2pkt) Średnia arytmetyczna dwóch liczb wynosi 50. Jeżeli jedna liczba jest o 20 większa od drugiej, to mniejsza z tych liczb jest równa:
Suma dwóch liczb podzielonych przez 2 wynosi 50.

Zadanie 13. (2pkt) Przyjrzyj się poniższemu równaniu i wskaż która z liczb będzie jego poprawnym rozwiązaniem.
(x−1/4)(x−1/2)(x−3/4)=0
Podstawiając dowolna odpowiedź w odpowiedni nawias otrzymamy zero.

Zadanie 14. (2pkt) Pani Maria i Pan Jacek otrzymali na koniec roku bony świąteczne. Łącznie dostali 600zł, ale Pan Jacek otrzymał 100zł więcej od Pani Marii. Ile gotówki w bonach otrzymała Pani Maria?
Trzeba odjąć 100 zł i policzyć po równo.

Do domu.
Jako, że jest "długi weekend" - pracy domowej nie ma :).
  • Ministerstwo Edukacji Narodowej
  • Mazowiecki Kurator Oświaty
  • Ministerstwo Edukacji Narodowej
  • Mam 6 lat