Zespół Szkół nr 3 w Legionowie

  • tel. (22) 774-55-29

Jesteś tutaj:

Kategorie

Główna treść strony

5 VI Notacja wykładnicza liczb.

Dzień dobry. Dziś kontynuujemy wczorajszą lekcję.

Temat: Notacja wykładnicza liczb.

Podręcznik na tej samej stronie.

Skończyliśmy na ćwiczeniu czwartym, więc pracujemy dalej.

Ćwiczenie 5
Mamy odszukać wykładnik potęgi, czyli zdecydować do jakiej potęgi jest podniesione 10. Nie zwracajcie uwagi na to, ze do końca nie jest to notacja wykładnicza.
a) (0,23·10n=2300)n= 4  przecinek muszę przesunąć o 4 miejsca z 0,23 do 2300,..
b) (56·10n=5600)n= 2 wykonujemy podobnie - liczymy miejsca przesunięcia
c) (0,066·10n=660)n=4
d) 8·10n=480000)n=  5

Ćwiczenie 6

0,027105 to   - tu musimy również policzyć miejsca przesunięcia

5 miejsc z 0,027 to 002700,... czyli otrzymamy 2700

Ćwiczenie 7

Jeżeli a=2,7106, a  b=0,03 102, to a/b wynosi

Wykonujemy dzielenie zgodnie z warunkami dzielenia potęg. Musimy mieć przecinek w odpowiednim miejscu, czyli przesuwamy i otrzymamy np. a=2,7106 i  b=0,3 101, więc dzieląc 2,7 przez 0,3 mamy 9, a dzieląc dziesiątki 105

a/b=9*105

Ćwiczenie 8

Objętość sześcianu o boku 5 103 dm, to:

V=a3 czyli a*a*a*

Jeśli podstawimy do II wariantu to 5 103*5 103*5 103

Mnożymy piątki oddzielnie i dziesiątki oddzielnie, otrzymamy 125 i 109 przesuwając przecinek do wartości dla notacji wykładniczej

V=1,25*1011 dm3

Kolejne pominę, zrobicie w domu.

Ćwiczenie 11
Podaj liczbę, używając notacji wykładniczej.

Tu musimy podać kolejne twierdzenie, a właściwie przypomnieć. Było na stronie:

https://epodreczniki.pl/a/potega-o-wykladniku-naturalnym/DWf4w8Gvv 

Na samym dole pierwszej definicji jest: Dla każdej liczby naturalnej nn i dla dowolnej liczby a≠0a0 przyjmujemy an=1/an.

Czyli, jak mamy ujemny wykładnik, tzn., że całość "przechodzi" do mianownika,a "u góry" jest jeden.


25 cm=0,25 m = 2,5*10-1…m
4 mm=0,4 cm = 4*10-1…cm
0,56 m=0,00056 km = 5,6*10-4…km
5 g=0,005 kg =5*10-3 …kg
0,8 g=0,08 dag = 8*10-2…dag
0,03 kg=0,00003 t = 3*10-5…t

Zwróćcie uwagę, że najpierw ustalam wartość, a później notację.

Ćwiczenie 14
  1. Wiedząc, że promień Słońca wynosi około 7105, promień Jowisza wynosi około 7104, oblicz, ile razy promień Jowisza jest mniejszy od promienia Słońca.

  2. Wiedząc, że promień Słońca wynosi około 7105, promień Marsa wynosi około 3,5103, oblicz, ile razy promień Słońca jest większy od promienia Marsa.

Zadanie jest trochę "kosmiczne", ponieważ nie wiemy o jakie wielkości chodzi. Możemy przyjąć, że o kilometry. Nie ma to jednak większego znaczenia dla obliczeń.

Ad. 1.

7105 : 7104 = 1*101 czyli 10 razy 

Ad. 2.

7105 : 3,5103 =2*102 czyli 200 razy.

Do domu:
Ćwiczenie 10 i 13.
  • Ministerstwo Edukacji Narodowej
  • Mazowiecki Kurator Oświaty
  • Ministerstwo Edukacji Narodowej
  • Mam 6 lat