Zespół Szkół nr 3 w Legionowie

  • tel. (22) 774-55-29

Jesteś tutaj:

Kategorie

Główna treść strony

17IV Przekształcanie wzorów.

Witam. Dziś nowy temat, ale już mieliście z nim do czynienia.

Temat: Przekształcanie wzorów.

epodrecznik na stronie:
https://epodreczniki.pl/a/przeksztalcanie-wzorow/D1CDabD2z 

Na samym początku w 3 przykładach macie wyjaśnione jak to robić i do czego może się przydać.
 Poniżej mamy proste ćwiczenia. W pierwszym trzeba połączyć w pary. Są to zależności Wam już znane. Po zakończeniu sprawdźcie czy dobrze.
W ćwiczeniu 2, 
należy również połączyć w pary. Tu warto zwrócić uwagę, że wybieracie odwrotność pierwszego wyrażenia; jeżeli jedna zmienna jest mniejsza, to druga musi być większa (i odwrotnie).

Ćwiczenie3 .
To nic innego jak rozwiązanie równania. Wyznaczając x, podajemy rozwiązanie.

Ćwiczenie 4.
Jest podobne, ale nie ma rozwiązania, tylko zależność. Nie dopasowujcie rozwiązań, tylko spróbujcie do nich dojść.
W przykładzie 1, mamy:
2x−3a=3a+2 
Jeżeli chcemy wyznaczyć np. (a), to musimy wszystko co nie ma (a) przenieść na drugą stronę. I otrzymamy:
3a +3a=2x-2     dodajemy
6a=2x-2      dzielimy 
6a=2x-2 //:6
a=(2x-2)/6 możemy wyciągnąć 2 przed nawias i skrócić z 6

a=2(x-1)/6

a=(x-1)3
Podobnie należy zrobić z pozostałymi. Nie ma co iść na gotowe, wykonując podobnie nabieracie wprawy.

Zrobimy jeszcze 4 przykład, pozostałe robicie sami.

3x−3(a−2x)=a+2(a+5x)    musimy wymnożyć
3x-3a+6x=a+2a+10x     odpowiednio grupujemy
-3a -2a -a = 10x -6x -3x    dodajemy
-6a = x  dzielimy przez (-6)
-6a = x //:(-6)

x=-x/6 (ułamek)

Z lekcji, w zeszycie powinno być ćwiczenie 3 i 4 (przynajmniej po jednej zmiennej, na przemian raz x, raz a)

Do domu 
Ćwiczenie 6.
Miłego weekendu.


  • Ministerstwo Edukacji Narodowej
  • Mazowiecki Kurator Oświaty
  • Ministerstwo Edukacji Narodowej
  • Mam 6 lat