Temat: Przekształcanie wzorów.
epodrecznik na stronie:
https://epodreczniki.pl/a/przeksztalcanie-wzorow/D1CDabD2z
Na samym początku w 3 przykładach macie wyjaśnione jak to robić i do czego może się przydać.
Poniżej mamy proste ćwiczenia. W pierwszym trzeba połączyć w pary. Są to zależności Wam już znane. Po zakończeniu sprawdźcie czy dobrze.
W ćwiczeniu 2,
należy również połączyć w pary. Tu warto zwrócić uwagę, że wybieracie odwrotność pierwszego wyrażenia; jeżeli jedna zmienna jest mniejsza, to druga musi być większa (i odwrotnie).
Ćwiczenie3 .
To nic innego jak rozwiązanie równania. Wyznaczając x, podajemy rozwiązanie.
Ćwiczenie 4.
Jest podobne, ale nie ma rozwiązania, tylko zależność. Nie dopasowujcie rozwiązań, tylko spróbujcie do nich dojść.
W przykładzie 1, mamy:
2x−3a=3a+2
Jeżeli chcemy wyznaczyć np. (a), to musimy wszystko co nie ma (a) przenieść na drugą stronę. I otrzymamy:
3a +3a=2x-2 dodajemy
6a=2x-2 dzielimy
6a=2x-2 //:6
a=(2x-2)/6 możemy wyciągnąć 2 przed nawias i skrócić z 6
a=2(x-1)/6
a=(x-1)3
Podobnie należy zrobić z pozostałymi. Nie ma co iść na gotowe, wykonując podobnie nabieracie wprawy.
Zrobimy jeszcze 4 przykład, pozostałe robicie sami.
3x−3(a−2x)=a+2(a+5x) musimy wymnożyć
3x-3a+6x=a+2a+10x odpowiednio grupujemy
-3a -2a -a = 10x -6x -3x dodajemy
-6a = x dzielimy przez (-6)
-6a = x //:(-6)
x=-x/6 (ułamek)
Z lekcji, w zeszycie powinno być ćwiczenie 3 i 4 (przynajmniej po jednej zmiennej, na przemian raz x, raz a)
Do domu
Ćwiczenie 6.
Miłego weekendu.