Zespół Szkół nr 3 w Legionowie

  • tel. (22) 774-55-29

Jesteś tutaj:

Kategorie

Główna treść strony

6 IV Powtórzenie przed sprawdzianem.

Witam, na dzisiejszej lekcji (a właściwie sporo przed lekcją) była jedna osoba.Prace pisemne lepiej wychodzą tym, co zadają pytania. Dziś w oddzielnej zakładce przypomnę jak należy pisać. Podam też problemy, które pokazały się przy pisaniu kartkówki. Sprawdzenie może trochę potrwać, uzbrójcie się w cierpliwość. Muszę odnaleźć Wasz plik, są wysyłane w różne miejsca, otworzyć - często którymś programem, sprawdzić i chociaż krótka napisać co było nie tak. W ciągu godziny wychodzą 4-5 prac.

Temat: Powtórzenie przed sprawdzianem.
Sprawdzian będzie prosty, ale przeczytajcie jak go napisać. Napiszę oddzielną "instrukcję" i wstawię jako link do pracy domowej. Macie również 24 godziny na napisanie, więc warto zajrzeć jak to zrobić.
Teraz przejdźmy do tematu. Krótkie przypomnienie z lekcji w szkole. Wyrażenie algebraiczne doprowadzamy do najprostszej postaci i dopiero podstawiamy wartości do obliczenia. Pomiędzy kolejnymi zapisami stawiamy znak "=", inaczej nie jest to wyrażenie.
Odwrotnie w równaniu, tu nie wolno stawiać znaku "=" pomiędzy kolejnymi obliczeniami.
Zadania z treścią składają się z 3 części: danych, rozwiązania i odpowiedzi.

Zadanie z kartkówki

W
gospodarstwie o powierzchni 24 ha, uprawiano cebulę, fasolę i pomidory. Cebula
zajmowała o 5 ha  obszaru więcej jak
fasola, a pomidory 0,6 obszaru przeznaczonego pod uprawę fasoli i cebuli razem.
Ile hektarów zajmowała uprawa każdego z warzyw?


Nie ma potrzeby ustalać 3 niewiadomych. Chyba, że za chwilę rozpiszemy dla nich zależności między nimi. Jeżeli to będzie tylko chwilowe ułatwienie, to nie ma problemu.
Z treści wynika, że zarówno cebule, jak i pomidory porównywane są do fasoli. Stąd
x - fasola 
Czytając po kolei mamy: "cebula
zajmowała o 5 ha  więcej jak
fasola" czyli (x+5)
"pomidory 0,6 obszaru przeznaczonego pod uprawę fasoli i cebuli razem" - 0,6(fasola + cebula) czyli 0,6(x + x +5)
Podstawiając do równania 
fasola +cebula + pomidory = 24 ha
x + x+ 5 + 0,6(x + x +5) = 24
upraszczamy
2x + 5 + 1,2x + 3 = 24
3,2x = 16/:3,2
x = 5 (ha) fasola
Podstawiamy 5 + 5 = 10 (ha) cebula
0,6*(10+5) = 0,6*15=9 (ha) pomidory
Odp/ ...

Jeżeli na sprawdzianie jest możliwość wyboru odpowiedzi, to jest również miejsce, na krótkie rozwiązanie. Piszecie tyle czasu ile chcecie, proszę nie zaznaczać "A" czy "B" to nie jest odpowiedź. Gdyby to było na lekcji, to jeszcze ok, ale tu piszecie bez nadzoru. Ja liczę tylko na Waszą uczciwość. Przypomnę jeszcze raz, nie wymagam ścisłego trzymania się czasu, nie wymagam, że nie wolno Wam zajrzeć do poprzedniej lekcji, ale nie korzystajcie z "telefonu do przyjaciela".

Warto spróbować
https://epodreczniki.pl/a/trening-mistrza---cwiczenia-przed-sprawdzianem/D1B69a4HP

Ćwiczenie 14

Które równanie spełnia liczba –4 ? 

Poniżej mamy 4 odpowiedzi

3(x-1)= - 15

5x+1 1/2=18,5

3-2x= -5

3x-7=x+23

Rozwiązanie nie polega na zaznaczeniu odpowiedniej litery. Trzeba przynajmniej podstawić wartość (-4) do równania, żeby wyszła równość.

Jeżeli wybierzemy pierwszą odpowiedź, to:

3[(-4) - 1]= -15

3*(-5)= -15

-15 = -15

Przypomnijcie z lekcji wyznaczanie zmiennej ze wzoru. Trzeba tak przekształcać wzór, aby na końcu konkretna liczba równała się pozostałemu wyrażeniu. Niech jedna nie będzie to tylko początek i koniec.
Często piszecie samą odpowiedź. Przypomnę, że wtedy jest albo-albo. Nie ma nić pośrodku. Nawet znak "-", który jest lub go zabraknie daje zero punktów.
W środę będzie tylko treść sprawdzianu. Umieszczę, go przynajmniej w dwóch miejscach: w dzienniku i na sway-u. Ze sway-a nie ma najmniejszych problemów ze ściągnięciem. Pozdrawiam
  • Ministerstwo Edukacji Narodowej
  • Mazowiecki Kurator Oświaty
  • Ministerstwo Edukacji Narodowej
  • Mam 6 lat