Zespół Szkół nr 3 w Legionowie

  • tel. (22) 774-55-29

Jesteś tutaj:

Kategorie

Główna treść strony

27III - Zadania tekstowe.

Witam,
Kilka uwag technicznych. Jest możliwość rozmowy i zadawania pytań na czacie w czasie rzeczywistym. Trzeba mieć konto na googlu. Wysyłacie do mnie adres gmail (nie inny, bo nie działa), zapraszamy się i działa. Wczoraj testowałem z nauczycielami, z mojej strony nie było tylko obrazu, ja odbierałem całość. Jeśli będą chętni - proszę o maile (jeśli ktoś zakłada, niech nie pisze wszystkiego o sobie, tylko inicjały).
Ponadto, z dysku google mogę udostępniać materiały, które przesyłają mi inni nauczyciele. Są osoby, które z tego korzystają.
Przypominam mail: sp3imjk@gmail.com
Przechodzimy do tematu.
Podręcznik na stronie:
https://epodreczniki.pl/a/rozwiazywanie-zadan-tekstowych-za-pomoca-rownan/Dzkm8YGaD 
Na początku jest podany schemat rozwiązywania zadania:
1. Ustal niewiadomą w zadaniu, oznacz ją dowolną literą, np. x
2. Wykorzystaj dane z zadania i niewiadomą, zapisuj i opisuj różne wyrażenia algebraiczne aż pojawią się dwa oznaczające to samo.
3. Ułóż równanie opisujące sytuację z zadania.
4. Rozwiąż równanie.
5. Sprawdź z warunkami zadania, czy rozwiązanie jest poprawne.
6. Sformułuj odpowiedź do zadania.
Ja bym go nieco zmodyfikował.
Po pierwsze.
Należy przeczytać zadanie w miarę płynnie, żeby zrozumieć sens zadania, o co w nim chodzi. Jeżeli ktoś słabo czyta, ciężko będzie miał, ponieważ "dukając" ostatnią linijkę, nie bardzo pamięta co było na początku. Skupia się na odczytaniu treści, a nie na sensie zadania.
Po drugie.
Czytając kolejny raz, czytamy od znaku przystankowego do znaku przystankowego, i staramy się zapisać zależności z zadania.
Zwróćcie uwagę, że pokrywa się to z epodręcznikiem, ale jakoś łatwiej zrozumieć.
Teraz możemy zapisać równanie.
Jeżeli mamy problem, nie bardzo wiemy, jak je ułożyć, możemy zrobić sobie "rysunek", schemat ogólny, a następnie podstawić nasze dane.
Zadanie jest rozwiązane, jak znamy odpowiedź na pytanie z zadania. Często zdarza się, że nie ma potrzeby wszystkiego rozwiązywać, a potrzebna jest tylko część. Można to potraktować jako "zrozumienie treści zadania".
 w podręczniku mamy przykłady jak ułożyć równanie, żeby rozwiązać zadanie. Przeanalizujcie.
Ćw. 1.
Lucynka kupiła 3 pączki i napój za 5 złotych. Za te zakupy zapłaciła 10,40 PLN. Ile kosztował jeden pączek? 
Trzeba uzupełnić brakujące miejsca.
Na "tablicy" macie rozwiązanie
https://sway.office.com/IFmYsjIcIVdW3Wkj 
Skopiujcie do przeglądarki i po kolei.
(żeby lepiej widzieć, w prawym górnym rogu "otwórz" i ewentualnie kliknąć na obrazek).
Mamy narzuconą cenę pączka, więc 3 pączki kosztują 3 razy tyle, do tego dołożyliśmy napój za 5 zł. To mamy "koszyk". Teraz jego wartość, czyli 10,40zł.
Jeżeli ułożymy wartość koszyka, to mamy równanie:
3pączki i napój=10,40zł
czyli 3x+5=10,40
Przenosimy liczby na jedną stronę, iksy na drugą, mamy
3x=10,40-5, wykonujemy działanie i
3x=5,40
dzielimy przez liczbę przy niewiadomej (iksie) 3x=5,40 /3 otrzymujemy
x=1,80 zł. Na końcu piszemy miano, ponieważ treść zadania narzuca. Teraz odpowiedź.
Do donu
Dwa ćwiczenia
Ćwiczenie 2

Jeśli pewną liczbę zwiększymy o 12, to otrzymany wynik będzie dwa razy mniejszy niż 80. Jaka to liczba?

Ćwiczenie 3

Jeśli pewną liczbę zmniejszymy o 153, to otrzymany wynik będzie równy 159. Jaka to liczba? 

Zróbcie najpierw zadanie, jak ktoś nie będzie umiał, niech kliknie wyjaśnienie, a dopiero na koniec rozwiązanie. Pozdrawiam

  • Ministerstwo Edukacji Narodowej
  • Mazowiecki Kurator Oświaty
  • Ministerstwo Edukacji Narodowej
  • Mam 6 lat