Zespół Szkół nr 3 w Legionowie

  • tel. (22) 774-55-29

Jesteś tutaj:

Kategorie

Główna treść strony

26III Rozwiązywanie równań z jedną niewiadomą.

Witam zaczynamy nową lekcję. Przypominam o odświeżaniu strony, będziecie mieć namiastkę lekcji.
Na początek kilka uwag, dopracowujemy nasze lekcje, żeby jakoś to szło.
Jest możliwość prowadzenia lekcji na żywo, dzięki temu, ja będę mniej pisał, a Wy będziecie mogli pytać. Co trzeba zrobić?
Musicie mieć konto google. Myślę, że będzie nam to lepiej wychodziło jak FB, który teraz się zawiesza, sporo osób próbuje przez niego prowadzić zajęcie i system pada (chyba?)
Jeżeli będziecie mieć konto gmail na googlu, to prześlijcie na adres sp3imjk@gmail.com
Ten adres na razie działa (dwa inne nie). Tu można włączyć aplikację Hangouts i rozmawiać, a nawet Patrzyć na siebie w czasie rzeczywistym. Przy okazji będziecie mieć swoją klasę :)
Jak będę miał kilka adresów, spróbujemy to dopracować. Z klasy szóstej już mam chętnego, będzie można to sprawdzić jak działa.
Przejdźmy do lekcji. Temat jest podany, więc otwieramy podręcznik na stronie 
https://epodreczniki.pl/a/rownanie-pierwszego-stopnia-z-jedna-niewiadoma/DgywrbdcG 
Należy link skopiować do przeglądarki (proszę się nie obrażać, ale jak na razie tylko z Waszej klasy nie wychwyciłem nikogo, kto zagląda w czasie lekcji na stronę).
Część ćwiczeń jest przypomnieniem tego, co było na lekcji. Pominiemy je, chętni mogą sobie przejrzeć.
Również wagi są przypomnieniem i doskonałą ilustracją zrozumienia równań.
Zaczynamy od ćwiczenia 7
W punkcie a mamy podać obwód prostokąta o bokach x+1 i x oraz podanym obwodzie. Warto pamiętać wzór na obwód prostokąta (2a+2b). Jeżeli to wiemy możemy podstawić odpowiednie wielkości. Kolejność nie ma znaczenia, bo my decydujemy co jest "a", a co "b". Mamy więc
2*(x+1) +2x=31
Na stronie epodręczniki macie końcowe odpowiedzi. Należy więc wymnożyć nawiasy i przenieś niewiadome na jedną stronę, a konkretne liczby na drugą.
otrzymamy
2x+2+2x=31 stąd 
4x+2=31 lub 4x=29, (zależy "co autor miał na myśli...")

Podobnie postępujemy w każdy z pozostałych przypadków. My zrobimy przykład e)
Musimy znać wzór na pole rombu.
P=(pq)/2 (pole=p razy q przez 2)
Podstawiając, otrzymamy
20=(2x+2x)*(2*4)/2 (skośna kreska zastępuje kreskę ułamkową)
Mnożąc, otrzymamy
20=4x*8/2 możemy skrócić dowolną liczbę z licznika (góra) z mianownikiem (dół) i otrzymamy
16x=20, Przenieśliśmy iksy na lewą stronę, bo ładniej wygląda :)
Nie denerwujcie się niektórymi uwagami, ale nie wszyscy w klasie wszystko dobrze rozumieją po polsku.

W Ćwiczeniu 8 mamy zapisać odpowiednie równanie. 
Weźmiemy przykład 2) Asia zerwała na łące piękny bukiet złożony z 25 polnych kwiatów. Tworzyło go s stokrotek, bratków o 2 mniej niż stokrotek i 3 chabry.
Została nam narzucona już niewiadoma "s" - stokrotki,
od niej zapisujemy bratki i mamy
s-2 to bratki
chabry nie wymagają zapisu, ponieważ podane są jako konkretna liczba -3. Stąd układamy bukiet: stokrotki + bratki+chabry= cały bukiet
Mamy więc
s+s-2+3=25, tu wymagają tylko początkowego zapisu, odwrotnie jak w poprzednim ćwiczeniu.
Jak widać, nie mając gotowych odpowiedz, naprawdę ciężko wyczuć o co chodziło autorowi.
W  przykładzie 4 mamy:
Jedna paczka orzechów włoskich kosztuje x złotych, a jedna paczka migdałów jest od niej o 4,50 zł droższa. Dziewięć paczek orzechów kosztuje tyle samo co cztery paczki migdałów.
Podstawą są orzechy, ponieważ mają narzucona wartość. Do nich przyrównujemy migdały i mamy
x+4,50 zł= migdały 
W zadaniu mamy porównanie cen, więc
9*x=4*(x+4,50)W
W ćw. 9 mamy znaleźć niewiadomą. W a)
Piotruś ma w skarbonce 14 zł. Co tydzień wrzuca do niej 3 zł. Po ilu tygodniach chłopiec będzie miał w skarbonce 47 zł? 
W pytaniu już jest sugestia o ilość tygodni, więc 
x - ilość tygodni
14zł już było, to mamy
3x+14=47
Do domu
Po dwa dowolne przykłady z ćwiczeń 7,8 i9. Pozdrawiam
 W ć
  • Ministerstwo Edukacji Narodowej
  • Mazowiecki Kurator Oświaty
  • Ministerstwo Edukacji Narodowej
  • Mam 6 lat