Temat: Pola figur - ćwiczenia.
Podręcznik:
https://szaloneliczby.pl/pola-figur-sprawdzian-klasa-6/
Zadanie 1. (1pkt) Która z tych prostokątnych działek ma powierzchnię równą 1ha?
Musimy znać zależność 1 ha = 10 000 m2. I tabliczkę mnożenia :).
Zadanie 2. (1pkt) Pole kwadratu o obwodzie równym 80m jest równe:
Najpierw obliczamy bok, później pole. Następnie zamieniamy na ary. Zawsze można porównać "ciąg cyfr".
Zadanie 3. (1pkt) Pole rombu o przekątnych 30mm i 8cm jest równe:
Wzór z przekątnymi, taka sama jednostka długości.
Zadanie 4. (1pkt) Pole poniższej figury jest równe:
Obliczamy ze wzoru, w którym wysokość opuszczona jest na podstawę podstawiona do niego.
Zadanie 5. (1pkt) Jeżeli jedna z przyprostokątnych trójkąta ma długość 3cm, a pole trójkąta jest równe 18cm², to jaką długość ma druga przyprostokątna?
Podstawiamy do wzoru i liczymy, trzeba pamiętać o ułamku.
Zadanie 6. (1pkt) Prawda czy fałsz?
Chcąc obliczyć pole nietypowej figury możemy podzielić ją na mniejsze części i zsumować powierzchnię wydzielonych elementów.
Chcąc obliczyć pole nietypowej figury możemy podzielić ją na mniejsze części i zsumować powierzchnię wydzielonych elementów.
To często jest wykorzystywane.
Zadanie 7. (1pkt) Prawda czy fałsz?
Jeżeli kratka w zeszycie ma długość 0,5cm to kwadrat o długości 4 kratek ma pole równe 4cm².
Jeżeli kratka w zeszycie ma długość 0,5cm to kwadrat o długości 4 kratek ma pole równe 4cm².
"Cztery kratki" zamieniamy na centymetry (2 cm) i podstawiamy do wzoru.
Zadanie 8. (1pkt) Prawda czy fałsz?
Jeśli długość jednego boku prostokąta podana jest w milimetrach, a drugiego boku w centymetrach, to chcąc policzyć pole powierzchni możemy te wartości przez siebie przemnożyć bez zamiany jednostek długości, pamiętając jednak o tym by na koniec wynik podać np. w cm².
Jeśli długość jednego boku prostokąta podana jest w milimetrach, a drugiego boku w centymetrach, to chcąc policzyć pole powierzchni możemy te wartości przez siebie przemnożyć bez zamiany jednostek długości, pamiętając jednak o tym by na koniec wynik podać np. w cm².
Centymetry i milimetry to dwie różne wielkości.
Zadanie 9. (2pkt) Jaś twierdzi, że spośród dwóch prostokątów zawsze większe pole powierzchni będzie miał ten, który ma większy obwód. Małgosia uważa, że to nie jest prawda i że nie istnieje żadna taka reguła. Kto ma rację?
Podobne zadanie było w polach prostokątów i kwadratów.
Zadanie 10. (2pkt) Jaś uważa, że jeżeli znamy długości przekątnych kwadratu, to jego pole możemy wyliczyć tak samo jak pole rombu, czyli za pomocą wzoru . Małgosia twierdzi, że wzór na pole rombu stosujemy tylko dla rombu. Kto ma rację?
Czy kwadrat jest rombem? Jeśli tak, to można zastosować wzór.
Zadanie 11. (2pkt) Pan Jacek chciał zasiać trawę na kawałku działki w kształcie prostokąta o wymiarach 8m x 6m. Po namysłach postanowił jednak, że zostawi wolne pole po metrze od każdego boku wewnątrz tego kawałka, tak aby posadzić tam inne rośliny. To oznacza, że Pan Jacek będzie musiał obsiać trawą:
Liczymy zupełnie inny prostokąt: (8 - 2)*(6 - 2) =
Zadanie 12. (2pkt) Trapez o podstawach 5cm i 3cm ma powierzchnię równą 60cm². Ile wynosi wysokość tego trapezu?
W klasie 6a było podobne zadanie; należy podstawić do wzoru i wyliczyć. Trzeba zwrócić uwagę na ułamek.
Zadanie 13. (2pkt) Kasia narysowała prostokąt, a w nim trójkąt prostokątny, którego przyprostokątne są jednocześnie bokami tego prostokąta. Jeżeli prostokąt ma pole 16cm², to trójkąt ten ma:
To "przekrojenie" trójkąta na pół.
Zadanie 14. (2pkt) Pole powierzchni której z tych figur jest największe?
Przyprostokątne są krótsze jak przeciwprostokątna.
Reszta ze wzorów. A i C mnożenie i "na pół", można porównać z B. Po wybraniu większej, porównujemy z D (we wzorze ułamek).Proszę poćwiczyć - przyda się.
Do widzenia.