Dzień dobry. Dziś wyrażenia algebraiczne.
Temat: Wyrażenia algebraiczne - ćwiczenia.
Otwieramy podręcznik:
https://szaloneliczby.pl/algebra-sprawdzian-klasa-7/
Zadanie 1. (1pkt) Oblicz wartość liczbową wyrażenia 4⋅(2x2+3x−8) dla x=3.
Podstawiamy za iks i wyliczamy.
Zadanie 2. (1pkt) Wielomian 4ab możemy przedstawić jako uporządkowany wynik działania:
Po wymnożeniu musi być 4ab.
Zadanie 3. (1pkt) Chcąc uprościć zapis x5⋅x4⋅x2 otrzymamy:
Należy zastosować własności potęgowania.
Zadanie 4. (1pkt) W kawiarni herbata kosztuje x złotych, a kawa jest o 40%
droższa. Jak zapiszemy działanie, które pozwoli nam policzyć ile trzeba
zapłacić za herbatę dla trzech osób i kawę dla czterech?
droższa. Jak zapiszemy działanie, które pozwoli nam policzyć ile trzeba
zapłacić za herbatę dla trzech osób i kawę dla czterech?
Musimy dodać cenę herbaty dla trzech osób i kawy dla czterech.
Zadanie 5. (1pkt) Pole trójkąta o podstawie długości 3i1/2a i wysokości opuszczonej na tę podstawę o długości 3/7a ma pole powierzchni równe:
Muszę znać wzór na pole trójkąta.
Zadanie 6. (1pkt) Prawda czy fałsz?
Samochód pokonał w ciągu godziny x kilometrów. Czy to prawda, że jeśli utrzymamy taką prędkość jazdy, to po pięciu godzinach samochód pokona dystans x+5 kilometrów?
Samochód pokonał w ciągu godziny x kilometrów. Czy to prawda, że jeśli utrzymamy taką prędkość jazdy, to po pięciu godzinach samochód pokona dystans x+5 kilometrów?
Jeżeli w ciągu pokonał iks kilometrów, to w pięć godzin - 5 razy tyle.
Zadanie 7. (1pkt) Prawda czy fałsz?
Jeśli Kasia ma obecnie x lat, to 50 lat będzie mieć za 50−x lat.
Jeśli Kasia ma obecnie x lat, to 50 lat będzie mieć za 50−x lat.
Lata przybywają, nie ubywają.
Zdanie 8. (1pkt) Prawda czy fałsz?
−(8x+4)−(−4x2+8x−1)+3x2+6 jest równe po uproszczeniu 7x2−16x+3.
−(8x+4)−(−4x2+8x−1)+3x2+6 jest równe po uproszczeniu 7x2−16x+3.
Muszę uporządkować wyrażenie, zwracamy uwagę na minusy.
Zadanie 9. (2pkt) Dzieci na lekcji matematyki
zastanawiały się jaka jest różnica między sumą iloczynów, a iloczynem
sumy. Jaś twierdzi, że suma iloczynów to np. ab+xy, a iloczyn sumy to (a+b)⋅(c+d). Małgosia uważa, że jest dokładnie na odwrót i że suma iloczynów to np. (a+b)⋅(c+d), a iloczyn sumy to ab+xy. Kto ma rację?
zastanawiały się jaka jest różnica między sumą iloczynów, a iloczynem
sumy. Jaś twierdzi, że suma iloczynów to np. ab+xy, a iloczyn sumy to (a+b)⋅(c+d). Małgosia uważa, że jest dokładnie na odwrót i że suma iloczynów to np. (a+b)⋅(c+d), a iloczyn sumy to ab+xy. Kto ma rację?
Muszę wiedzieć w jakiej kolejność jest podane wyrażenie. Najpierw ustalam sumę, później czego to suma.
Zadanie 10. (2pkt) Jaś twierdzi, że (3x)2=9x. Małgosia uważa, że (3x)2=9x2. Kto ma rację?
Działania na potęgach.
Zadanie 11. (2pkt) Jaka wartość powinna znaleźć się pod kwadratem, aby zapis 2a⋅■=2a+4ab+1/8ac był poprawny?
Musimy podstawić tak, aby po wymnożeniu otrzymać dane wyrażenie.
Kolejne dokończymy w piątek. Do widzenia.