Zespół Szkół nr 3 w Legionowie

  • tel. (22) 774-55-29

Jesteś tutaj:

Kategorie

Główna treść strony

4 VI Obliczenia procentowe. 6a

Witam. Dziś kontynuujemy działania na procentach.

Temat: Obliczenia procentowe.

Otwieramy podręcznik:
https://szaloneliczby.pl/procenty-sprawdzian-klasa-6/

Zadanie 1. (1pkt) Jeśli co piąta żarówka jest przepalona, to znaczy że niedziałających żarówek jest:
Co piąta ze stu, czyli dzielenie. 100 ponieważ procent to ułamek o mianowniku 100.

Zadanie 2. (1pkt) 1i3/5 to:
Podobnie jak w poprzednim. Jak zamienimy na ułamek niewłaściwy, to tylko jedna odpowiedź pasuje.

Zadanie 3. (1pkt) 30% z 60 to:
Nie powinno sprawić kłopotu, zwykłe mnożenie 0,3*60.

Zadanie 4. (1pkt) Promil to:
Warto znać definicję: promil to ułamek o mianowniku 1000, więc jeśli porównamy dwa ułamki, jeden o mianowniku 100, drugi - 1000, to znamy odpowiedź.

Zadanie 5. (1pkt) Jakim procentem liczby 35 jest liczba 7?
Tu kolejny raz widać, że warto umieć liczyć na proporcjach. Nie zastanawiamy się co robić, tylko...
35 ----------- 100%
7 -------------- x
35*x=7*100 //35 (podpisujemy jako działanie i skracamy 7 i 35, później wynik i 100)
x=...

Zadanie 6. (1pkt) Prawda czy fałsz?
Jeśli Kacper wydał już 63% swojego kieszonkowego to znaczy, że zostało mu jeszcze 27% pieniędzy.
To łatwe, nawet jak Kacpra nie ma i nie powie :). Wystarczy zsumować.

Zadanie 7. (1pkt) Prawda czy fałsz?
Podzielenie ciasta na 8 kawałków sprawia, że każdy kawałek stanowi teraz 8% całego tortu.
Trzeba pamiętać, że cały tort to 100% i umieć dzielić liczby, nie tort.

Zadanie 8. (1pkt) Prawda czy fałsz?
Jeśli poparcie dla jakiegoś pomysłu lub partii politycznej w starym sondażu wynosiło 30%, a w nowym wynosi 35%, to znaczy że poparcie wzrosło o 5 punktów procentowych, a nie o 5 procent.
Modne i na czasie :), ciągle słychać to w TV. Warto wiedzieć.

Zadanie 9. (2pkt) Jaś uważa, że jeśli czegoś jest 300% więcej, to znaczy że tego czegoś jest 3 razy więcej. Małgosia uważa, że to nie do końca tak działa i że 300% więcej to tak naprawdę 4 razy więcej. Kto ma rację?
Znów, jak na wcześniejszych lekcjach, trzeba umieć czytać. Rozróżniać, że czegoś jest x razy więcej czy o x więcej.

Zadanie 10. (2pkt) Jaś uważa, że 17% z liczby 39 jest równe 39% z liczby 17. Małgosia twierdzi, że to niemożliwe, wszak mamy różne liczby i różne procenty. Kto ma rację?
Warto wiedzieć czy mnożenie jest przemienne.

Zadanie 11. (2pkt) Kasia przeczytała 40% książki, więc ma już za sobą 140 stron. Ile stron ma ta książka?
40% ------ 140
100% ---- x
0,4*x=140 //:0,4
x=350

Zadanie 12. (2pkt) W bombonierce mamy 25 czekoladek, z czego tylko 5 jest z orzechami. Jeśli zjemy jedną czekoladkę z orzechami, to czekoladki orzechowe będą stanowiły:
Trzeba zmienić liczby i porównać.
25-1=24
5-1=4
4/24=16i2/3 lub 16,666...

Zadanie 13. (2pkt) W kuchni na paterze było 6 jabłek, 2 gruszki i 2 pomarańcze. Kasia i Monika zjadły po jednym jabłku. Ile procent wszystkich owoców stanowią w tym momencie jabłka?
Zadanie jest podobne.Wszystkie owoce to ...
Odejmujemy po dwa od całości i od jabłek i porównujemy.
4 z 8 to ..

Zadanie 14. (2pkt) W 200g wody rozpuszczono 50g soli. Ile procent soli ma otrzymany roztwór?
Bardzo częste zadanie. Musimy pamiętać, że rozpuszczając sól zwiększamy masę roztworu.
(200+50)g ----------- 100%
50 g --------- x
...

W domu:
Wyszukać w zeszycie ćwiczeń 2 niezrobione zadania (dobrze by było, żeby były z treścią) z zeszytu ćwiczeń i rozwiązać.

Pozdrawiam
  • Ministerstwo Edukacji Narodowej
  • Mazowiecki Kurator Oświaty
  • Ministerstwo Edukacji Narodowej
  • Mam 6 lat