Zespół Szkół nr 3 w Legionowie

  • tel. (22) 774-55-29

Jesteś tutaj:

Kategorie

Główna treść strony

28 V Działania na ułamkach zwykłych. 6a

Witam.
Przerobiliśmy wszystko. Obliczenia na ostrosłup obejmują pierwiastki, a to nie jest w zakresie szóstej klasy. W czerwcu wrócimy do tego.
Dziś rozpoczniemy przypomnienie materiału z szóstej klasy. W domu możecie rozwiązywać zadania z zeszytu ćwiczeń, które ominęliśmy i mieliśmy uzupełniać po wystawieniu ocen. Oceny miałem wystawić wczoraj, ale niestety o 21.13 padł mi definitywnie internet. Wcześniej zrywało się połączenie i mogłem uzupełnić oceny. Tak jak ustaliliśmy, można nie mieć jednej pracy, pozostałe miejsca uzupełniłem adnotacja (bp) - brak pracy. To pomoże w wystawieniu ocen.

Temat: Działania na ułamkach zwykłych.

Potrenujemy robiąc sprawdziany z internetu.

Zadanie 1. (1pkt) Który z ułamków został źle rozszerzony?

Przeanalizujmy. W a) mnożymy licznik i mianownik przez 4, wyniki się zgadzają. W b) przez 3, też ok, w c) nie da się pomnożyć trzech tak by mieć 16 już to mówi, że jest wynik niepoprawny. Resztę możemy sprawdzić "dla przyzwoitości". Odp. c)

Zadanie 2. (1pkt) Od jakiej liczby należy odjąć 3i3/4 aby otrzymać 2i2/3?

Jeżeli mamy odjąć pierwszą liczbę, aby otrzymać drugą, tzn., że liczby trzeba dodać.
3i3/4 +2i2/3= (szukamy wspólnego mianownika dla 3 i 4  to 12) = 3i9/12+2i8/12=5i17/12 = (wyłączamy całości) = 6i5/12 - odp c)

Zadanie 3. (1pkt) Spośród poniższych ułamków największym będzie:

A
Wszystkie liczby są ujemne, największa będzie najbliżej zera.Musimy porównać parami i drogą eliminacji lub wszystkie sprowadzić do wspólnego mianownika lub licznika. Wybierzemy I wersję szybsza i wygodniejsza.
-1/2 >  -11/20 bo po rozszerzeniu jest -10/20
-4/7  <   -2/5   bo w -4/7 licznik jest większy jak połowa mianownika, a w -2/5 odwrotnie.
Porównujemy 
-1/2  < -2/5  na podobnej zasadzie jak poprzednio.
Mogliśmy też stwierdzić, że tylko ta liczba ma licznik mniejszy jak połowa mianownika, pozostałe nie. Odp. d)

Zadanie 4. (1pkt) 2i2/5 pewnej liczby wynosi 120. O jakiej liczbie mowa?

Z analizy wynika, że pod uwagę bierzemy liczby mniejsze jak 120. Ułamek mieszany zamienimy na dziesiętny i zrobimy z proporcji.
2,4 ---------- 120
1 ------------ x
2,4x=120 //:2,4
x=50  odp. b)

Zadanie 5. (1pkt) Prawda czy fałsz?
Zamieniając ułamek 11i2/5 na ułamek niewłaściwy otrzymamy 57/5.

Zamieniamy ułamek 11*5+2=57 - licznik, więc 57/5 odp. a)

Zadanie 6. (1pkt) Prawda czy fałsz?
Odwrotnością liczby 22i1/2 jest 5/2.

Musimy pierwszą zamienić na ułamek niewłaściwy. 2*2+1=5 to 5/2. Odwrotność to na logikę 2/5 Odp. b)

Zadanie 7. (2pkt) 618+78:312=6i1/8+7/8:3i1/2=

Wykonujemy obliczenie.
6i1/8+7/8:3i1/2= (najpierw dzielenie, czyli mnożenie przez odwrotność) = 6i1/8+7/8*2/7= (skracamy 7 i 7) = 6i1/8+2/8=6i3/8 Odp. a)

Zadanie 8. (2pkt) Kasia wypisała na tablicy trzy liczby z czego każda kolejna cyfra jest większa od poprzedniej o 3i3/4. Jeżeli ostatnią liczbą jest 12i1/2, to pierwszą liczbą jest:

Wynika, że musimy dwa razy odjąć 3i3/4.
12i1/2 - 2*3i3/4=12i1/2 - 2*15/4 = 12i1/2 - 15/2 = 12,5-7,5 = 5 odp. b)
Naciskamy zakończ i 10/10 pkt :)

Do domu.
Ćwiczenie 8,9,11,12. 
  • Ministerstwo Edukacji Narodowej
  • Mazowiecki Kurator Oświaty
  • Ministerstwo Edukacji Narodowej
  • Mam 6 lat