https://sway.office.com/TNXRdSEWdFlrtD0V
Temat: Działania na liczbach rzeczywistych.
Żeby otworzyć, powinniście mieć hasło do zdalnego nauczania. Można też logować się do dysku google.
Robimy inne przykłady jak 6b, więc można będzie zaglądać na ich stronę
a) (1i1/3 * 1i11/16 - 1,25) : [(-1/5)2*7i1/2) = (musimy pozamieniać na ułamki niewłaściwe, inaczej nie wykonamy mnożenia)
= (4/3 * 27/16 - 1,25) : (1/25 *15/2) = (w II nawiasie podnieśliśmy do potęgi, a minus x minus dał plus, zamieniliśmy 7 i pół na ułamek niewłaściwy)
=(9/4 - 1,25) (skróciliśmy 4 i 16 oraz 27 i 3, pomnożyliśmy) : 3/5 (skróciliśmy 15 i 25) = (9/4 - 1i1/4) :3/5 = 4/4 * 5/3 = (dzieląc mnożymy przez odwrotność) =
= 5/3 = 1i2/3
b) 3/2 : (-3)2 *1i1/2 - (1 -2i1/4)2= 3/2 : 9 *3/2 - (1 -2,25)2= (pierwsza potęga do dwa minusy, w drugim nawiasie najpierw musimy mieć liczbę, aby podnieść do potęgi) = 3/2 * 1/9 *3/2 - (-1i1/4)2= (przy mnożeniu i dzieleniu wykonujemy kolejno działania od lewej, uł. zwykły łatwiej podnieść do potęgi jak dziesiętny) = 1/4 - (-5/4)2= (skróciliśmy 3 i 3 z 9) = 4/16 - 25/16 = (od razu rozszerzyliśmy 1/4, ponieważ otrzymamy wspólny mianownik)= -21/16 = -1i5/16
c) 7/4 -1i1/2 *2 + 1,55 = 7/4 - 3/2 * 2 +1,55 = 1,75 - 3 +1,55 =(zamieniliśmy na dziesiętny, bo łatwo będzie odejmować , skróciliśmy 2i 2) =3,3-3 = 0,3
Do domu
4/9 - (0,2+1,8*4/9) : (-1i1/2)3 =
Do widzenia