Pisaliście kartkówkę. Nie wszyscy oddali - trudno. Wrócimy do szkoły - napiszą zaległe.
Co do samej kartkówki. Na stronach lekcji jest napisane co i jak należy pisać. Powiedziałem, że jest to z pracy domowej. Lekcja wcześniej mieliście rozwiązane przykłady. Trzeba było zrobić tak jak prosiłem. Od razu widać, kto zagląda na stronę lekcji.
Temat: Równania - powtórzenie.
Zrobimy kilka równań, każde będzie innego typu, dlatego warto zwrócić uwagę.
-3(x+8)+7=-2x+10(1-x) widać, że wystarczy wymnożyć i poprzenosić odpowiednio
-3x -24 +7=-2x +10-10x
-3x+2x+10x=10+24-7
9x=27 //:9
x=3 proste, prawda?
Drugie jest trochę trudniejsze
-5/(3x-4)=10/(2x+5)
-5 w liczniku, 3x-4 w mianowniku=10 w liczniku, 2x+5 w mianowniku
można skorzystać z własności proporcji, mnożenia "na krzyż" - 1 licznik razy drugi mianownik i drugi mianownik razy pierwszy licznik
-5*(2x+5)=10*(3x-4)
-10x-25=30x-40
30x+10x=-25+40
40x=15 //:40
x=15/40
x=3/8
Kolejne, podobne do poprzedniego, ale...
x/5 - [2(x+1)]/15=1/5*(1+x)
iks przez 5 - w liczniku 2(x+1) w mianowniku 15 = jedna piąta razy (1+x)
... tu nie da się zastosować własności proporcji, ponieważ nie mamy tylko dwóch ułamków. Najwygodniej pozbyć się mianowników mnożąc przez najmniejszy wspólny mianownik
x/5 - [2(x+1)]/15=1/5*(1+x) //*15
poskraca się 15 i 5, 15 i15, 15 i 5
3x -2(x+1)=3(1+x)
3x-2x-2=3+3x
-2x=3+2
-2x=5 //:(-2)
x=-5/2
x=-2,5
20-(2x+5)=1/2(x-4)-2x
(2x+2)/(2x-6)=(x+13)/(x+3) nawias pierwszy w liczniku, drugi w mianowniku
(2+x)/3 - (3-x)/6= (-1)