Temat: Zadania i równania.
epodrecznik.pl
https://epodreczniki.pl/a/rozwiazywanie-zadan-tekstowych-z-zastosowaniem-rownan/DEwQW4Eie
Ćwiczenie 2.
W akwarium są ryby. skalarów jest o 5 więcej niż welonów, a gupików 2x więcej niż welonów. Ile jest poszczególnych ryb, jeżeli wszystkich jest 13?
Moją niewiadomą są welony.
x - welony
Czytając fragment po fragmencie układamy równanie
5+x+2x+x=13rozwiązujemy
4x=13-5
4x=8
x=2 welony
2+5=7 skalary
2*2=4 gupiki
Podobne jest zadanie 1.
Ćwiczenie 3.
Zosia podzieliła wstążkę na dwie części, tak że pierwsza z nich stanowiła całej długości wstążki. Druga część była o krótsza od pierwszej. Jaka była długość wstążki przed podziałem?
Mamy dwa założenia:
1) podział wstążki w stosunku 1 do 3 dlatego, że całość jest podzielona na 4 (3/4)
2) jedna jest krótsza
Na podstawie tego możemy ułożyć równanie
x- długość wstążki
1/4x +8 =3/4
do krótszej (założenie 2) dodajemy 8cm i mamy założenie 2.
rozwiązujemy
1/4x +8 =3/4 //*4
x+32=3x
3x-x=32
2x=32//:2
x=16 cm
Dla sprawdzenia, rzeczywiście 16 cm dzieli się na 4 i to już jest jakaś pewność poprawnego rozwiązania.
Na stronie epodrecznika jest trochę inaczej
3/4x + 3/4x – 8 = x ale jeżeli poprzenosimy, to
pierwsze 3/4 zostawię, reszta na II stronę
3/4x= x+8-3/4 wykonam działanie i ...
3/4x = x1/4x+8 czyli to samo
Trzeba zawsze pisać odpowiedzi
Ćwiczenia 4 i 5 to dopasowanie odpowiedzi - ułożenie równania, spróbujcie sami.
Interesujące jest natomiast 7.
Ćwiczenie 7.
Musimy uzupełnić stężenia. Wybierając odpowiedzi z dołu gramy w zgaduj-zgadulę, więc rozwiążemy.
Przerobię zadanie:
1/4x +8 =3/4
do krótszej (założenie 2) dodajemy 8cm i mamy założenie 2.
rozwiązujemy
1/4x +8 =3/4 //*4
x+32=3x
3x-x=32
2x=32//:2
x=16 cm
Dla sprawdzenia, rzeczywiście 16 cm dzieli się na 4 i to już jest jakaś pewność poprawnego rozwiązania.
Na stronie epodrecznika jest trochę inaczej
3/4x + 3/4x – 8 = x ale jeżeli poprzenosimy, to
pierwsze 3/4 zostawię, reszta na II stronę
3/4x= x+8-3/4 wykonam działanie i ...
3/4x = x1/4x+8 czyli to samo
Trzeba zawsze pisać odpowiedzi
Ćwiczenia 4 i 5 to dopasowanie odpowiedzi - ułożenie równania, spróbujcie sami.
Interesujące jest natomiast 7.
Ćwiczenie 7.
Musimy uzupełnić stężenia. Wybierając odpowiedzi z dołu gramy w zgaduj-zgadulę, więc rozwiążemy.
Przerobię zadanie:
Zmieszano solankę 4% i 10%. Otrzymano 40 dag solanki 8 procentowej. Ile było każdej solanki?
Kłopot w tym, że musimy mieć dwie zależności.
rysunek pomocniczy
1) mamy dwie niewiadome - I szklanka z 4% i II szklanka z 10%
2) bierzemy czystą sól
Układamy 2 równania, z tym że jedno będzie wyjaśnieniem drugiego
x - 10 procentowy roztwór
y - 4 procentowy roztwór
1) nasze szklanki x+y=40 (zlewając dwie szklanki mamy 50 dag 10 procentowego roztworu)
2) 0,1x + 0,04 y= 0,1*40 (ułamki to % zamienione na ułamek o mianowniku 100 i zapisane w postaci dziesiętnej) - tu jest czysta sól
przekształcamy I równanie, najlepiej
x=40-ynajłatwiej mnożyć i najwygodniejsze wyniki
Podstawiamy do II równania
0,1(40-y)+0,04y=0,08*40
Rozwiązujemy II równanie
04-0,1y+0,04y=3,2
4-3,2=0,1y-0,04y
0,8=0,06y//*100
6y=80
y=80/6=13i1/3
II szklanka to 40-13i1/3=26i2/3dag
Teraz jak podstawimy to będzie poprawne rozwiązanie.
Do domu
Przykład z ćwiczenia 7 i ćw. 1 (ale z rozwiązywaniem - podobnie jak ćw. 2 na lekcji)
Miłego weekendu.