Zespół Szkół nr 3 w Legionowie

  • tel. (22) 774-55-29

Jesteś tutaj:

Kategorie

Główna treść strony

24 IV Zadania i równania. 6a

Witam, zaczynamy rozwiązywanie równań i zadań.

Temat: Zadania i równania.

epodrecznik.pl

Ćwiczenie 1
Wśród kwiatów rosnących w ogródku pani Urszuli połowa to róże, tulipany stanowią czwartą część wszystkich kwiatów, a żonkile ósmą część wszystkich kwiatów. Oprócz nich rośnie jeszcze 14 narcyzów. Ile kwiatów rośnie w ogródku pani Urszuli?

Moją niewiadomą są wszystkie kwiaty.
x - kwiaty
Czytając fragment po fragmencie układamy równanie
0,5x + 0,25x + 0,125x +14 = x gdybyśmy zapisali w ułamkach zwykłych to by było  1/2x+1/4x+1/8x+14=x trzeba by było szukać wspólnego mianownika, a w dziesiętnych mnożymy tak, aby z najmniejszej mieć liczbę całkowitą

0,5x + 0,25x + 0,125x +14 = x //*8
4x+2x+x+112=8x jeżeli przeniesiemy iksy na jedna stronę, to
8x-7x=112
x=112
Jest rozwiązanie.
Okazuje się, że wyjaśnienie w epodreczniku jest jak nasza druga wersja.

Ćwiczenie 2 jest podobne, więc

Ćwiczenie 3.
Zosia podzieliła wstążkę na dwie części, tak że pierwsza z nich stanowiła 3/4 całej długości wstążki. Druga część była o 8 cm krótsza od pierwszej. Jaka była długość wstążki przed podziałem?

Mamy dwa założenia: 
1) podział wstążki w stosunku 1 do 3 dlatego, że całość jest podzielona na 4 (3/4)
2) jedna jest krótsza
Na podstawie tego możemy ułożyć równanie

x- długość wstążki
1/4x +8 =3/4

do krótszej (założenie 2) dodajemy 8cm i mamy założenie 2.
rozwiązujemy
1/4x +8 =3/4 //*4
x+32=3x
3x-x=32
2x=32//:2
x=16 cm
Dla sprawdzenia, rzeczywiście 16 cm dzieli się na 4 i to już jest jakaś pewność poprawnego rozwiązania.
Na stronie epodrecznika jest trochę inaczej
3/4x + 3/4x – 8 = x  ale jeżeli poprzenosimy, to
pierwsze 3/4 zostawię, reszta na II stronę
3/4x= x+8-3/4  wykonam działanie i ...
3/4x = x1/4x+8 czyli to samo

Trzeba zawsze pisać odpowiedzi

Ćwiczenia 4 i 5 to dopasowanie odpowiedzi - ułożenie równania, spróbujcie sami.

Interesujące jest natomiast 7.
Ćwiczenie 7.
Musimy uzupełnić stężenia. Wybierając odpowiedzi z dołu gramy w zgaduj-zgadulę, więc rozwiążemy.

Przerobię zadanie:
Zmieszano solankę 5% i 20%. Otrzymano 50 dag solanki 10 procentowej. Ile było każdej solanki?

Kłopot w tym, że musimy mieć dwie zależności. 
rysunek pomocniczy

1) mamy dwie niewiadome - I szklanka z 5% i II szklanka z 20%
2) bierzemy czystą sól

Układamy 2 równania, z tym że jedno będzie wyjaśnieniem drugiego
x - 5 procentowy roztwór
y - 20 procentowy roztwór
1) nasze szklanki x+y=50  (zlewając dwie szklanki mamy 50 dag 10 procentowego roztworu)
2) 0,05x + 0,2 y= 0,1*50  (ułamki to % zamienione na ułamek o mianowniku 100 i zapisane w postaci dziesiętnej) - tu jest czysta sól

przekształcamy I równanie, najlepiej
y=50-x najłatwiej mnożyć i najwygodniejsze wyniki
Podstawiamy do II równania

0,05x+0,2*(50-x)=0,1*50
Rozwiązujemy II równanie
0,05x + 0,2*50 - 0,2*x=5
0,05x+10 - 0,2x = 5 //*20
x + 200 - 4x = 100   przenoszę
4x-x=200-100
3x=100?:3
x=33i1/3 dag

II szklanka to 50-33i1/3=16i2/3dag
Teraz jak podstawimy to będzie poprawne rozwiązanie.

Do domu
Przykład z ćwiczenia 7 i ćw. 2 (ale z rozwiązywaniem - podobnie jak ćw. 1 na lekcji)

Miłego weekendu.
  • Ministerstwo Edukacji Narodowej
  • Mazowiecki Kurator Oświaty
  • Ministerstwo Edukacji Narodowej
  • Mam 6 lat