Mała prośba do tych, co sprawnie posługują się komputerem. Są sygnały, że Wasi koledzy z innych krajów maja problemy z odebraniem prac lub ich przesłaniem. Spróbujcie się skontaktować z nimi i im pomóc.
Temat: Równania i zadania.
Kontynuujemy temat z poprzednich dni. warto na bieżąco śledzić, ponieważ w następnym tygodniu jest sprawdzian.
epodrecznik.pl
Ćwiczenie 1 i 2 to wybór właściwej odpowiedzi. Proszę się zastanowić, wybrać poprawną wg. Was, a następnie sprawdzić.
W ćw. 3 musicie znać wzory na obwód. Najpierw napiszcie sobie wzór, później przekształćcie i wybierzcie właściwą odpowiedź. No i trzeba sprawdzić.
Ćwiczenie 4
Jeden bok prostokąta jest o 6 dłuższy od drugiego. Pole tego prostokąta jest równe 30 . Przyjmij, że x oznacza długość krótszego boku prostokąta i zapisz treść zadania w postaci równania.
Jeden bok prostokąta jest o 6 dłuższy od drugiego. Pole tego prostokąta jest równe 30 . Przyjmij, że x oznacza długość krótszego boku prostokąta i zapisz treść zadania w postaci równania.
Zaczynamy od danych i wzoru.
x - bok prostokąta
x+6 - II bok
P=a*b
Jeżeli już mamy początek, to podstawiamy
30=x*(x+6) mnożymy, przenosimy odpowiednio
30=x2 + 6x
Na nasze możliwości mamy koniec. Zresztą wynika to z treści zadania - mamy tylko zapisać równanie. Nawet pasując liczby całłkowite nie rozwiążemy, 2 jest za mało, 3 za dużo.
Następne 3 ćwiczenia to rozwiązanie prostych równań.
Ćwiczenie 8
jest o tyle ciekawe, że dopasowujemy rozwiązanie do przedziału liczbowego.
714−x=21112
Mnożymy przez wspólna wielokrotność dla 4 i 12.
29/4 - x = 35/12 //*12 7i 1/ 4 - x = 2i 11/ 12 //*12
3i7/9+5/9=3i12/9=4i3/9=4i1/3 czyli to samo.
87 - 12x = 35 7 i 3/12 - 12x = 2i11/12
12x = 87 - 35 x = 7i3/12 - 2i11/12
12x = 52//: 12 x = 6i15/12 - 2i11/12
x =52/12 x=4i4/12
x=4i4/12 x=4i1/3
x=4i1/3
Jak widać, oba sposoby dają to samo rozwiązania. Wybór należy do was, które jest wygodniejsze.
Jak widać, dalej nie mamy odpowiedzi w podręczniku. Odrzucamy odpowiedź 1 i 3, bo wyraźnie nie pasują. Trzecia daje liczbę pięć z ułamkiem - również nie pasuje. Została druga - sprawdzamy.
I tak należy rozwiązywać, a nie "w ciemno" zaznaczyć, a może się uda.
Do domu ćwiczenie 14 i 16.
W 14 sprawdzajcie, po kolei równania, do wykluczenia go lub poprawnego rozwiązania.
np. 5x+1i1/2=18,5 zamieniamy na ułamki dziesiętne.
5x + 1,5 = 18,5
5x = 18,5 - 1,5
5x = 17 i to jest wykluczenie równania ponieważ możemy szybko sprawdzić odpowiedź: 5*(-4) nie równa się 17
Podobnie pozostałe trzy równania.
Miłego weekendu