Zespół Szkół nr 3 w Legionowie

  • tel. (22) 774-55-29

Jesteś tutaj:

Kategorie

Główna treść strony

22 IV Zadania i ćwiczenia cd. 6a

Witam. Rozpoczynamy nową lekcję.

Temat: Zadania i ćwiczenia.
Kontynuujemy ćwiczenia działania na ułamkach w epodreczniku
https://epodreczniki.pl/a/obliczanie-wartosci-wyrazen-arytmetycznych/DFVWmhY3t

Ćwiczenie 10
Zrobimy każdy poprzez zadany przykład. Wpiszecie odpowiedź i podacie przez skypa. Robimy inne przykłady jak z 6b, w razie jak ktoś ma chęć, może zajrzeć do nich. 
Rozwiązujemy lewą i prawą stronę oddzielnie

2,5⋅2/3    
2i2/9:1,25  Jako że mamy mnożenie i dzielenie najlepiej na ułamkach zwykłych
25/10*2/3    20/9:5/4
50/30           20/9*4/5
5/3              4/9*4/1 po skróceniu 20 i 5
5/3                16/9   rozszerzę lewą stronę
15/9     <        16/9


3/4⋅5,2            
1i7/8+2 
3/4*52/10       1,875+2
3/1*13/10        3,875  po skróceniu lewej
39/10              3,875
3,9        >          3,3,875875

kolejny 
0,9:3/4        
2i1/2−1,3
9/10*4/3         2,5-1,3     po skróceniu 10 i 4 oraz 9 i 3 mamy
3/5*2/1             1,2
6/5                    1,2
1,2      =           1,2

przykład 7
104,32−40i8/25           43,4⋅1i1/2 
104,32 -40,32              43,4*1,5
64                      łatwo obliczyć (43,4+21,7) pomnożyliśmy przez 1,5
64          <                 65,1

Ćwiczenie 11
a) 1,5 : 2i2/5 - 1/8 = 15/10 : 12/5 -1/8= (skracamy i mnożymy) 3/2*5/12 - 1/8 = 1/2*5/4-1,8= 5/8 - 1/8=4/8=0,5

b) 2i1/3+0,75:1/2=2i1/3 + 3/4*2/1=2i1/3+3/2= (musimy znaleźć wspólny mianownik dla 3 i2)  2i2/6+9/6=2i11/6=3i5/6

c) 1i1/4+3/4 * 3i1/3= 1i1/4 3/4*10/3 = (skrócę 3 i3 oraz 10 i 4) 1i1/4+1/2*5/1=1,25+2,5=3,75


Do domu
dokończyć ćwiczenia 10 (przykład 1,2,3,8) i ćwiczenie 11 (d,e,f) 

Do widzenia
  • Ministerstwo Edukacji Narodowej
  • Mazowiecki Kurator Oświaty
  • Ministerstwo Edukacji Narodowej
  • Mam 6 lat