Zespół Szkół nr 3 w Legionowie

  • tel. (22) 774-55-29

Jesteś tutaj:

Kategorie

Główna treść strony

15 IV Wielkości wprost proporcjonalne.

Dzień dobry.
Na początek mała uwaga - po oddaniu sprawdzianu powinno być omówienie tej pracy. Przez internet ciężko to zrobić, Każdej osobie, która nie miała maksymalnej liczby punktów napisałem co miała nie tak.Nie uczestniczycie "na żywo" w lekcjach, Wasz wybór. Nie mam prac dwóch osób, które oddały kartkówkę.
Przypominam:
Zdaję sobie sprawę, że raczej nie ma osoby, która pisała sprawdzian przez 45 minut, ale oddawanie pracy po kilku dniach jest przesadą. daję Wam 24 godziny (w rzeczywistości trochę więcej). Jeżeli jest problem, rodzic zgłasza i wtedy przedłużamy o tyle ile jest potrzeba. Macie mieć prawo z dostępnością do komputera. Tego nikt nie podważa. Ale obowiązują pewne zasady.

Druga rzecz cenzura autora :)

Przechodzimy do tematu.

Temat: Wielkości wprost proporcjonalne.


epodrecznik.pl
https://epodreczniki.pl/a/wielkosci-wprost-proporcjonalne/DgettaRPP 

Jest tylko jeden dział, więc przerobimy go dokładnie. Mamy 2 lekcje. Na początku jest krótki film, który wyjaśnia zależność proporcji. U mnie nie działa dźwięk. 
Jedna z wielkościami wprost proporcjonalnymi macie do czynienia na co dzień. wystarczy, że pójdziecie do sklepu czy jeszcze lepiej na stacje benzynową. Kupując w sklepie wielokrotność artykułów płacicie odpowiednio więcej. Przy zakupie paliwa widać to doskonale. Licznik zatankowanych litrów i licznik zależności "kręci" się z taką samą prędkością.

W epodreczniku Jest w przykładzie 1 to wyjaśnione. Zwróćcie uwagę, że pierwszy zapis proporcji jest najczęściej w formie dwóch ułamków porównanych do siebie. Jeżeli przypominacie sobie, jak rozpisywaliśmy obliczenia procentowe, gdy nie wiedzieliśmy jaka zależność wykorzystać - to było tak samo.
Po ustaleniu proporcji (zależności) mnożymy "na skoś" (podobnie jak w naszych wcześniejszych obliczeniach).
Powstaje zwykłe równanie, które się już liczy tak, jak ostatnio to robiliśmy.
Podobnie przykład następny.

Przeanalizujemy ćwiczenie 1.
Zależność 1.
Prawda, ponieważ jest wyznaczona skala, więc jest wielokrotność rzeczywistości do rysunku (mapy).
Zależność 2.
Też nie podlega dyskusji (chyba, że jakiś pies jest kaleką).
Zależność 3.
Tu już nie zależy. Po pierwsze w tym samym wieku ludzie mogą się różnić wzrostem, a więc i wagą, po drugie są szczupli i są niekoniecznie szczupli.
Zależność 4.
Wydawać by się mogło, że powinna być to wielkość wprost proporcjonalna. We wzorze na pole jest P=6*a kw.
Zwróćcie uwagę, że definicja mówi o zależności wprost proporcjonalnej (liniowej), a w naszym wzorze jej nie mamy. Podnosząc bok do kwadratu nie mamy zależności liniowej - poszczególne wyniki nie układają się w linii prostej.
Zależność 5.
Tu już jest dobrze, ponieważ zwiększając bok, obwód rośnie w tym samym tempie.
Zależność 6.
Tu zależność jest odwrotna.

Podobnie przetrenujcie Następne ćwiczenia.

Spróbujcie podobnie z ćwiczeniem 4. Jutro, krótko wyjaśnię na 2 podpunktach dlaczego powinno tak być.

do domu:
https://epodreczniki.pl/a/wielkosci-wprost-proporcjonalne/DgettaRPP 
ćw. 3 należy przepisać zależność, a obok TAK/NIE
Pozdrawiam
  • Ministerstwo Edukacji Narodowej
  • Mazowiecki Kurator Oświaty
  • Ministerstwo Edukacji Narodowej
  • Mam 6 lat