Zespół Szkół nr 3 w Legionowie

  • tel. (22) 774-55-29

Jesteś tutaj:

Kategorie

Główna treść strony

30III Opisywanie sytuacji równaniami. 6a

Witam. Na początku uwaga.
Jak chodziliśmy do szkoły, mieliście napisać kartkówkę, a później sprawdzian.
Kartkówkę piszemy w czwartek - 2 IV, sprawdzian we wtorek-7 IV.
Tych co zaglądają proszę o przekazanie informacji pozostałym.
Warunki pisania sprawdzianu/kartkówki. W szkole na kartkówkę mamy kilka minut, na sprawdzian godzinę lekcyjną. Tu będzie inaczej, ale konsekwentnie. Zdaję sobie sprawę, że nie każdy musi mieć komputer tylko da siebie i mało realne jest, że napiszecie w czasie lekcji pracę i ja odeślecie.
Zarówno jedna, jak i druga praca powinna być odesłana w ciągu "24 godzin", wyjątek stanowią osoby bez komputera, które zgłosiły to do wychowawcy. "24 godz." to dużo czasu, żeby przyzwoicie napisać i raczej ocena będzie za "punktualność i chęci" jak za wiedzę. Ale radzę potraktować poważnie, ponieważ pierwsi ocenę dostaną Ci, co nie prześlą pracy. Tu wyraźna aluzja do jednego człowieka - jest szansa.
Forma oddania pracy. Można napisać na komputerze i przesłać plik. Można napisać na kartce, zrobić zdjęcie i przesłać. Pismo ma być staranne, jeżeli nie da się przeczytać, nie ma tego.
Wysyłacie na adres sp3leg@wp.pl lub spimjk@gmail.com (wolę na pierwszy, drugi służy raczej do rozmowy w hangouts)
Temat: Opisywanie sytuacji równaniami.
Każdą sytuację (lub prawie każdą da się zapisać za pomocą jakiej zależności. Coś zawsze ma jakąś wartość, jak w reklamie: "za wszystko zapłacisz kartą.., ale pewne chwile są bezcenne"
Można porównać to do wagi. Otwieramy podręcznik
https://epodreczniki.pl/a/cwiczenia/DPHARUu7q
Małe wprowadzenie, żebyście nie czytali tego co było wcześniej (przed stroną, na której otworzyliście).
Waga szalkowa zawsze porównuje jakiej wartości, inaczej jak np. waga sprężynowa). Nie ważne czy posługujemy się masą (ilością substancji) czy ciężarem (masą oddziałującą na powierzchnię).
waga szalkowa pokaże taką samą zależność na Ziemi jak i na Księżycu, sprężynowa już nie.
Naciśnijcie przycisk "przejdź do ćwiczeń". Mamy krok po kroku wyjaśnione i przedstawione proste zależności - równania. Wpisując w okienka liczby, możemy sprawdzić czy dobrze wykonaliśmy. W przypadku pomyłki, możemy nacisnąć przycisk odświeżania i poprawić. W przykładzie 2, zwróćcie uwagę, że muszę najpierw odjąć kulę z prawej szalki i 2 klocki z lewej.
W ćw. 3 zdejmujemy kulę i klocki dzielimy przez pozostałe kule.
W ćw. 4 musimy wybrać zależność właściwie opisującą sytuację. po lewej mamy tylko jednego iksa, i jest on dodany do wartości więc wybieramy opcję... (trzeba sprawdzić trafność wyboru).
podobnie w ćw. 5, z tym że po lewej mamy więcej iksów. i znów sprawdzamy.
W ćw. 6 dopasowujemy sytuację do równania. Na lewej szalce mamy 3 iksy, a na prawej sumę liczb. I znów sprawdzamy. podobnie w siódmym.
W ćw. 8 należy przeciągnąć wyrażenia z góry pod odpowiednie obrazki.
W ćw. 9 już tworzymy równanie: Prawa strona jest prosta; są 3 pudełka, każde o wadze "iks" więc mamy 3*x, z lewej mamy jedno pudełka i 3 kule, każda o konkretnej wadze (2).
Lewa strona to 1 pudełko i 3 kule, prawa 3 pudełka. Jeżeli uwzględnimy wartości to otrzymamy
x+3*2=3*x stąd
x+6=3x
Podobnie w ćw. 10. Próbujecie sami (ćw. 9 jako ściągawka) i sprawdzacie.

Tu mamy już równania
https://epodreczniki.pl/a/rownanie-pierwszego-stopnia-z-jedna-niewiadoma/DgywrbdcG
Interesuje nas ćwiczenie 3 i 4.
W trzecim należy "chwycić" wyrażenie z lewej i przeciągnąć naprzeciw odpowiedniego zapisu z prawej lub odwrotnie. naciskacie sprawdź i ok. Lub poprawa :)
W zeszycie temat i z ćwiczenia 4 cztery dowolne przykłady. Najpierw zapisać, później sprawdzić. Nie odwrotnie. Kartkówka czy sprawdzian nie będą z epodręcznika. Pozdrawiam
  • Ministerstwo Edukacji Narodowej
  • Mazowiecki Kurator Oświaty
  • Ministerstwo Edukacji Narodowej
  • Mam 6 lat