Zespół Szkół nr 3 w Legionowie

  • tel. (22) 774-55-29

Jesteś tutaj:

Kategorie

Główna treść strony

27III Opisywanie sytuacji równaniami. 6b

Witam,
Na początku muszę Was pochwalić. Jesteście klasą, która najbardziej się angażuje - chodzi o matematykę.
Kilka uwag technicznych. FB nie wypalił, podejrzewam problemy z obciążeniem strony. Natomiast dysk google się sprawdza. Wczoraj testowałem i "ładnie chodziło". Z Waszej klasy jest kilka osób przyjętych, mogą więc zadawać pytania. Oczywiście nie ma takiej potrzeby, jeżeli to co teraz robimy Wam wystarczy. Ale zawsze warto wiedzieć, że jest taka możliwość.
Przechodzimy do tematu.
Skorzystamy z tego co miała klasa
7 i 6a. Były proste zadania i dobrze wytłumaczone, więc warto. (zawsze można
zajrzeć do 7b - może trochę inaczej tłumaczyłem). Podręcznik na
stronie:
https://epodreczniki.pl/a/rozwiazywanie-zadan-tekstowych-za-pomoca-rownan/Dzkm8YGaD
Tam, na początku, podany jest schemat rozwiązywania zadania. Ja przypomnę to co było na lekcji.
1. Przeczytaj w miarę płynnie treść, żeby "złapać" sens.
2.
Przeczytaj drugi raz, od znaku przystankowego, do znaku przystankowego.
Staraj się zapisać za pomocą cyfr i symboli podane wiadomości.
3. Spróbuj ułożyć równanie, jeżeli jest kłopot, narysuj "rysunek pomocniczy".
4. Jeżeli masz odpowiedź na pytanie, masz rozwiązanie.
Nie zawsze wszystko trzeba rozwiązywać, niekiedy sporo obliczeń
jest niepotrzebnych. Wtedy wychodzi "czy uczeń rozumie sens zadania".
Przejdźmy do pierwszego ćwiczenia.
Zadanie
narzuca nam cenę pączka jako x. Przy okazji warto używać oznaczenia
"iks", ponieważ w podświadomości jest jako niewiadoma.
Skopiujcie do przeglądarki adres "naszej tablicy"
https://sway.office.com/IFmYsjIcIVdW3Wkj
Mamy po kolei.
Skoro x to jeden pączek, to za 3 pączki zapłacimy 3 razy więcej, więc mamy 3x
Do tego dokładamy napój za konkretną cenę - 5 zł.
Razem nasze zakupy kosztują 10.40zł. Stąd 
3 pączki+napój=cena przy kasie, czyli
3x+5=10,40 i mamy równanie
Przenosimy 5 zł na drugą stronę. Trzeba pamiętać, że przenosząc liczbę, symbol na druga stronę , zmieniamy znak na przeciwny.
to
tak jak na wadze szalkowej mamy ułożone te wielkości i jest ona w
równowadze. Zdejmując coś z jednej strony, żeby zachować równowagę
szalek musimy zdjąć i z drugiej. (podobnie jakbyśmy dokładali).
Mamy więc
3x=10,40-5 wykonując działania
3x=5,40 dzielimy przez liczbę przy niewiadomej (x)
3x=5,40/:3 i otrzymujemy
x=1,80zł. 
Na koniec musimy napisać miano liczby, ponieważ jest to konkretna wartość.
  • Ministerstwo Edukacji Narodowej
  • Mazowiecki Kurator Oświaty
  • Ministerstwo Edukacji Narodowej
  • Mam 6 lat