Witam, Na początek kilka uwag technicznych.
Z Waszej klasy nie mam za dużo potwierdzeń, że Was mocno interesuje, to co robimy. Ale w końcu to Wy byliście "niepowtarzalni" po świętach:)
FB się nie sprawdził, padało łącze, podejrzewam, że wielu nauczycieli w Polsce próbowało wykorzystać do kontaktu z uczniami. Szczególnie, gdzie nie ma dzienników elektronicznych. Sprawdza się za to dysk google. Wczoraj testowałem i "ładnie chodziło".
Chętni do zadawania pytań w czasie rzeczywistym powinni przesłać gmaila - trzeba mieć konto na googlu. Jeżeli ktoś teraz zakłada, niech ograniczy się minimum; inicjały, klasa itp. Trzeba przesłać na mój: sp3imjk@gmail.com tam powysyłamy sobie zaproszenie i będziecie mogli pytać w czasie rzeczywistym.
Oczywiście nie jest to przymus, można zadać pytanie (mądre) przez pocztę - sp3leg@wp.pl
Przechodzimy do tematu.
Skorzystamy z tego co miała klasa 7. Były proste zadania i dobrze wytłumaczone, więc warto. (zawsze można zajrzeć do 7b - może trochę inaczej tłumaczyłem). Podręcznik na stronie:
https://epodreczniki.pl/a/rozwiazywanie-zadan-tekstowych-za-pomoca-rownan/Dzkm8YGaD
Tam, na początku, podany jest schemat rozwiązywania zadania. Ja przypomnę to co było na lekcji.
1. Przeczytaj w miarę płynnie treść, żeby "złapać" sens.
2. Przeczytaj drugi raz, od znaku przystankowego, do znaku przystankowego. Staraj się zapisać za pomocą cyfr i symboli podane wiadomości.
3. Spróbuj ułożyć równanie, jeżeli jest kłopot, narysuj "rysunek pomocniczy".
4. Jeżeli masz odpowiedź na pytanie, masz rozwiązanie.
Nie zawsze wszystko trzeba rozwiązywać, niekiedy sporo obliczeń jest niepotrzebnych. Wtedy wychodzi "czy uczeń rozumie sens zadania".
Przejdźmy do pierwszego ćwiczenia.
Zadanie narzuca nam cenę pączka jako x. Przy okazji warto używać oznaczenia "iks", ponieważ w podświadomości jest jako niewiadoma.
Skopiujcie do przeglądarki adres "naszej tablicy"
https://sway.office.com/IFmYsjIcIVdW3Wkj
Mamy po kolei.
Skoro x to jeden pączek, to za 3 pączki zapłacimy 3 razy więcej, więc mamy 3x
Do tego dokładamy napój za konkretną cenę - 5 zł.
Razem nasze zakupy kosztują 10.40zł. Stąd
3 pączki+napój=cena przy kasie, czyli
3x+5=10,40 i mamy równanie
Przenosimy 5 zł na drugą stronę. Trzeba pamiętać, że przenosząc liczbę, symbol na druga stronę , zmieniamy znak na przeciwny.
to tak jak na wadze szalkowej mamy ułożone te wielkości i jest ona w równowadze. Zdejmując coś z jednej strony, żeby zachować równowagę szalek musimy zdjąć i z drugiej. (podobnie jakbyśmy dokładali).
Mamy więc
3x=10,40-5 wykonując działania
3x=5,40 dzielimy przez liczbę przy niewiadomej (x)
3x=5,40/:3 i otrzymujemy
x=1,80zł.
Na koniec musimy napisać miano liczby, ponieważ jest to konkretna wartość.
Przeanalizujmy ćwiczenie 4
Gdy pewną liczbę zwiększymy 5 razy i od iloczynu odejmiemy 35, otrzymamy 30. Jaka to liczba?
Na początku próbujemy sami, jeżeli się nie udaje - korzystamy z podpowiedzi, jeżeli jest na prawdę pod górkę - można podejrzeć odpowiedź. Nigdy odwrotnie, jeżeli chcecie się czegoś nauczyć.
za x przyjmujemy szukaną liczbę, jest to najwygodniejsze, ponieważ znalezienie iksa da nam odpowiedź. Mamy
x _ liczba
zwiększamy ją 5 razy (5x) i od iloczynu czyli wykonanego przed chwilą działania (5*x) odejmiemy 35, to mamy 30.
czyli 5x-35=30
przenosimy 35 na druga stronę
5x=35+30 stąd
5x=65
dzielimy przez 5
5x=65/:5
otrzymamy
x=13
Do domu
To co ominęliśmy, czyli ćwiczenie 2 i 3. Pozdrawiam