Akcja „Listy dla Ziemi” to akcja w ramach programu aktywnej edukacji ekologicznej Zielona Ręka prowadzonego przez Fundację Ekologiczną ARKA. Założeniem akcji jest pisanie przez młodych ludzi listów do dorosłych, które mają zwrócić uwagę na problem związany ze środowiskiem, jednocześnie będąc prośbą o troskę o nie. W akcji „Listy dla Ziemi” wzięły udział wszystkie klasy 4-6 naszej szkoły. W ramach edukacyjnej akcji proekologicznej „Listy dla Ziemi” pani Agata Socha przeprowadziła ze wszystkimi klasami czwartymi szkoły podstawowej lekcję przyrody „Problemy naszej Ziemi. Co mogę zrobić, by jej pomóc? – zajęcia w ramach akcji Listy dla Ziemi”. Pani Emilia Krawczuk przeprowadziła lekcję geografii o tym samym temacie ze wszystkimi klasami 5-6 naszej szkoły podstawowej. Zajęcia zostały przeprowadzone w czasie od 19 do 23 kwietnia br. Prezentację multimedialną do tych zajęć wykonała przewodnicząca zespołu ds. promocji zdrowia pani Agata Socha. Prezentacja ta była na temat zanieczyszczenia środowiska i postaw proekologicznych na co dzień. Uczniowie podczas zajęć dowiedzieli się, czym są zanieczyszczenia powietrza, o ich negatywnym wpływie na zdrowie ludzi, zwierząt i roślin, a także na stan wody oraz gleby. Uczniowie poznali podczas zajęć naturalne i antropogeniczne źródła zanieczyszczeń, jak również skutki zanieczyszczeń powietrza takie jak na przykład smog i inne. Po lekcji uczniowie wiedzą już też, że na środowisko przyrodnicze zły wpływ mają także odpady. Dzieci podczas zajęć dowiedzieli się, jak można oszczędzać energię elektryczną i energię cieplną w swoim domu i w ten sposób chronić powietrze przed zanieczyszczeniami. Uczniowie są świadomi, jak postępować ekologicznie na co dzień, jak postępować, by zmniejszyć ilość odpadów oraz jak poprawnie je segregować. Po wyżej wymienionych zajęciach każdy uczeń klas 4-6 szkoły podstawowej napisał list dla Ziemi do 28 kwietnia br. Uczniowie napisali listy na specjalnym papierze wykonanym z makulatury przekazanym od Fundacji ARKA. List jest adresowany do rodzica (rodziców) lub dziadka czy babci (dziadków). W listach dzieci opisały problemy, z jakimi boryka się Matka Ziemia. Każdy uczeń napisał w liście, co może zrobić we własnym zakresie, by pomóc środowisku przyrodniczemu. W liście uczniowie zachęcili swoich bliskich do podjęcia razem z nimi prostych działań proekologicznych, wymienili przykłady takich działań. Uczniowie przekazali list dorosłemu, do którego list był kierowany, następnie wspólnie z rodzicem/dziadkiem zaplanowali, co mogą zrobić w domu, by pomóc środowisku (np. w jaki sposób mogą oszczędzać wodę i prąd lub zmniejszyć wytwarzanie odpadów w domu). W okolicy połowy maja br. nauczycielki przyrody i geografii przeprowadzą pogadankę z uczniami, podczas której uczniowie opowiedzą, jakie postanowienia udało się im zrealizować wspólnie z domownikami w ciągu ostatnich dwóch tygodni.